27 mai 4 pasi pentru a-ti crea reclama pe Facebook
- Stabileste-ti scopul
Primul pas pentru reusita unei campanii de marketing pe Facebook este sa definesti ce este important pentru tine, ca proprietar de business. Vrei sa maresti vanzarile, sa devii cat mai cunoscut pe plan local, sa promovezi un anumit eveniment, sau sa primesti cat mai multe like-uri?
Daca vrei sa faci cunoscute produsele, serviciile, compania sau pagina de Facebook, atunci scopul tau ar putea suna cam asa:
- vreau ca lumea sa stie despre existenta companiei sau a paginii de Facebook vreau ca brandul meu sa fie recunoscut
- vreau sa adun cat mai multi oameni interesati de serviciile mele (lead-uri), pentru ca mai apoi sa reusesc sa le vand serviciile sau produsele mele
Daca doresti ca vizitatorii sa faca anumite actiuni pe pagina de Facebook sau pe site-ul tau, atunci scopul tau se poate traduce in urmatorul fel:
- vreau sa adun cat mai multe Like-uri pentru pagina mea de Facebook vreau sa cresc numarul de vizitatori pe site sau magazin online
- vreau sa ofer clientilor de pe Facebook un cupon de reduceri cu scopul de a creste vanzarile
Gandeste-te ce anume vrei sa faci si stabileste-ti un singur scop. In functie de acest scop, vei construi diferit reclama. Cele mai eficiente campanii se concentreaza pe un singur scop. Daca ai mai multe scopuri, construieste cate o campanie pentru fiecare.
- Stabileste publicul tinta
Probabil deja stii care este publicul tau. In caz contrar, gandeste-te. Ai deja clienti? Cine sunt ei? Sunt concentrati intr-o anumita zona geografica? Ce fel de activitati desfasoara, ce varsta au? Ce ii determina sa cumpere produsele tale, ce preocupari au, etc? Incearca sa determini cateva profile posibile pentru clientii tai si construieste reclame diferite in functie de acestea.
Sa presupunem ca ai o pensiune la munte si ai identificat 3 tipuri de clienti:
- Familii cu copii
- grupuri de cercetasi
- tineri aflati in luna de miere
Fiecare grup are alte nevoi si asteptari: familiile vor liniste, curatenie, si confort, grupul de cercetasi nu are foarte mari pretentii la confort si vine cu scopul de a face cat mai multe excursii si activitati in padure, cei veniti in luna de miere vor atmosfera romantica. Pentru cele 3 grupuri, seteaza 3 tipuri de reclama:
- pentru familii: Vino la pensiunea X in perioada 3-8 martie! Acum iti oferim confort intr- un apartament spatios la pret de camera dubla!
- pentru cercetasi: Vino sa explorezi padurile minunate din statiunea X! Cate un binoclu cadou pentru fiecare cercetas si pranzul la pachet pentru zilele de excursie!
- pentru luna de miere: Petrece-ti luna de miere la Pensiunea X! Plimbare cu trasura prin cele mai frumoase zone ale statiunii x, cina romantica in apartamentul nuptial!
- Creeaza reclama si seteaza bugetul
** Mergi la http://www.facebook.com/advertising/ si apasa butonul “Create an Ad”.
** Daca nu esti deja logat, introdu datele de login in partea dreapta sus (datele pe care le-ai folosit atunci cand ai creat pagina de Facebook in prima lectie din ghid). Dupa cum spuneam si mai sus, poti promova site-ul tau, pagina de Facebook, un eveniment, chiar si o aplicatie etc. Dupa ce te-ai logat, selecteaza pagina pe care vrei sa o promovezi, asa cum vezi in imaginea de mai jos (eu voi selecta una dintre paginile mele de test pe Facebook. Daca vrei sa promovezi un site trebuie sa selectezi optiunea “External URL”. Daca ai evenimente sau aplicatii curente, acestea iti vor aparea in acelasi box..le poti promova pe oricare dintre ele.).
Bifeaza, apoi, in dreptul lui Type, “Facebook Ads”. Destination Tab este Tab-ul pe care vrei sa “aterizeze” clientul atunci cand da click pe reclama ta (wall, info, photos, discussions, events, videos, links, notes. Despre toate acestea am scris in prima lectie). Titul este completat automat pentru paginile de Facebook, si va fi intotdeauna numele paginii. Completeaza sectiunea “Body”, evidentiind foarte clar despre ce este reclama ta: produse, servicii, beneficiile lor, oferte etc…adreseaza-te direct clientului, indeamna-l la actiune, nu scrie pe un ton neutru si nu uita sa adaugi o imagine. Vei vedea in josul paginii cum va arata reclama ta.
Am creat reclama, urmeaza sa setam publicul tinta, dupa ce dai click pe butonul “Continue”. Facebook-ul ne permite sa targetam exact segmentul demografic pe care il dorim, facand posibil sa alegem public dintr-o anumita zona geografica, sau care se incadreaza in anuminte grupe de varsta si sex, si chiar oameni cu anumite interese, ocupatii sau joburi.
Gandeste-te bine atunci cand setezi acest camp (Likes & Interests), pentru ca nu toti oamenii isi declara interesele sau jobul atunci cand isi fac un profil. Setarea acestui camp ii exclude pe toti care nu si-au completat profilul cu interese, joburi etc.
Setarea Campului “Connections” trebuie, de asemenea, sa fie efectuata cu multa prudenta. Daca scopul tau este sa aduci fani noi paginii tale de Facebook, atunci e bine sa bifezi optiunea “Only people who are not fans of ”. Nu are sens sa arati aceasta reclama oamenilor care deja sunt fanii tai. Este probabil ca o parte din ei sa dea click pe reclama ta si sa fii astfel taxat. Altfel, daca ai o oferta pentru cei care sunt deja fanii tai pe Facebook, atunci le arati doar lor reclama, bifand optiunea “Only people who are fans of”. Analizeaza cu atentie toate optiunile si selecteaz-o pe cea care ti se potriveste cel mai bine.
Facebook merge mai departe cu segmentarea publicului si iti da posibilitatea sa targetezi dupa tipul de Relationship (spre exemplu daca esti un site de matrimoniale poti selecta publicul “Single” sau daca esti o firma care organizeaza nunti, ii poti selecta pe cei “Engaged”. La fel, ii poti targeta pe cei ai caror zi de nastere este astazi si le poti oferi un cupon cadou de ziua lor etc). Sunt multe posibilitati de targetare si segmentare (vezi si “Education & Work”), trebuie doar sa te gandesti bine si sa fii creativ.
Dupa ce cream reclama si selectam audienta, urmeaza sa setam bugetul. Sunt doua lucruri importante aici. Primul este setarea unui buget zilnic sau lifetime. Daca setezi un maxim de 30 de dolari pe zi sa zicem, cheltuirea acestora este distribuita intr-o zi. Daca cei 30 de dolari s-au terminat la mijlocul zilei, atunci reclama este oprita si repornita a doua zi. Daca setezi un buget lifetime de 300 de dolari sa zicem si alegi un interval de desfasurare a campaniei de 10 zile, bugetul zilnic va fi tot de 30 dolari, cu diferenta ca daca sunt cheltuiti doar 20 intr-o zi, restul de 10 sunt repartizati pe numarul de zile ramase.
Al doilea lucru despre care vorbeam, este “Pricing”. Ai doua optiuni (Pay for impressions si Pay for Clicks) din care poti alege. Optiunea Pay for Impressions (plata la mia de afisari) se recomanda pentru campaniile de crestere a awarness-ului (ex. vreau ca lumea sa stie despre existenta companiei sau a paginii de Facebook), pecand Pay for Clicks (plata pentru fiecare click) se recomanda in campaniile bazate pe actiune (ex. vreau sa ofer clientilor de pe Facebook un cupon de reduceri cu scopul de a creste vanzarile). Ce trebuie sa stii este ca poti schimba oricand pe parcursul campaniei aceste setari, si calea optima o poti gasi prin teste.
Ultimul pas este plasarea comenzii.
- Intelege politicile de advertising stabilite de Facebook si procesul de aprobare a reclamelor.
Detalii despre politicile de advertising stabilite de Facebook, modul de aprobare a reclamelor, ce aveti si ce nu aveti voie sa promovati etc, gasesti aici.
Felicitari! Acum ai o pagina de Facebook si o si promovezi prin Facebook