25 mai Optimizare seo
Optimizarea on-site se refera la optimizarea „infrastructurii” website-ului:
- Tag-ul <title>
- Meta tag-urile
- Alt tag-uri pe imagini
- Formatarea textului (headinguri, bold, italic)
- Fisierul robots.txt
- Tag-ul de titlu e probabil cel mai important de aici, nu doar pentru SEO ci si pentru CTR (click through rate) in SERP (search engine results page). Titlul fiecarei pagini trebuie sa fie diferit, sa nu fie considerat duplicate content, dar sa aiba in el 2-4 keyword-uri. De exemplu, un titlu la pagina in forma: keyword1, keyword2 – nume site, descriere cu keyword3 in ea e din punctul meu de vedere cea mai potrivita momentan.
- Dintre meta tag-uri, majoritatea sunt pur informative, singurele care conteaza cat de cat sunt meta description si meta keywords. Ce este scris in meta description va aparea sub titlu in SERP si conteaza sa ai si aici unu-doua keyword-uri. Meta keywords nu prea conteaza, cel putin nu la SE-urile importante. Mai mult, competitorii tai pot intra sa iti vada sursa si sa iti fure cuvintele cheie (cum am zis mai sus, la alegerea keyword-urilor)
- Headingurile, boldarea si italicizarea textului conteaza mai putin, dar conteaza. Evident, se boldeaza keywordurile, nu altceva Ideea e ca motorul de cautare vede markup-ul cum ca un cuvant e boldat, deci decide ca e mai important decat restul din pagina si s-ar putea sa fie keyword.
- txt e un fisier in root-ul site-ului din care poti controla cum indexeaza crawlerii SE- urilor site-ul tau. Poti sa le zici sa nu indexeze anumite pagini cu atributul no-index sau sa nu transfere din autoritatea site-ului (pagerank de exemplu) cu no-follow. Cu robots.txt si cu ceva internal linking, iti poti controla PageRank-ul total de pe site si sa il focalizezi in doar cateva pagini importante.
- Continutul Optimizat
Recomandat e ca pe fiecare pagina, sa fie macar 200 de cuvinte cu continut optimizat, altfel crawlerii vor avea probleme in a „sti” despre ce e pagina respectiva. Unii considera ca textul trebuie sa fie cat mai mare posibil, altii spun ca tot ce e peste 600 de cuvinte e degeaba. Personal, cand scriu articole optimizate pentru clienti sau pentru mine, incerc sa le fac peste 500 de cuvinte, cu o densitate a keyword-urilor de 10% (deci in 500 de cuvinte, 50 sunt keyword-uri principale, secundare sau tertiare)
Eu structurez continutul pe cele 3 tier-uri de care am amintit la keyword-uri.
Tier 1 – un articol introductiv care contine un mic paragraf de introducere la celelalte articole si cate un link catre ele. Articolele de tier 1 le optimizez cu keyword-uri tier 1 (keyword-uri principale) in link-uri si in paragrafele introductive. De exemplu, daca am un site de oua si keyword-ul principal e „oua de gaina” si keyword-urile secundare sunt „oua rosii de gaina” „oua galbene de gaina” „oua de gaina batrana” le voi folosi pe acestea in anchor text-ul care link-uieste catre articolele secundare.
Tier 2 – articolele secundare sunt construite pe termenii cheie secundari. Pentru mine, aici e miza cea mai mare pentru ca aici poti atrage traficul pe domenii grele de lucru (ok, exemplu cu ouale nu era cel mai bun, pentru ca nu e un domeniu care sa aiba o competitie acerba). Deci, optimizez fiecare articole pe cate UN SINGUR keyword-ord secundar, pe langa care mai bag 2-3 keyword-uri tertiare, din long-tail.
Tier 3 – nu toate articolele secundare vor avea si un tier 3, dar daca e cazul, poti face un articol tier 3 care sa fie scris pe un keyword tertiar si link-uit din tier 2 cu text ancora pe keyword-ul respectiv.
In cazul in care lucrezi la un site care are deja continut, il poti optimiza putin inserand cuvinte cheie unde se potrivesc, sau creand paragrafe suplimentare care contin keyword- urile. In general, cel mai important e sa apara keyword-uri in primele doua paragrafe din articol.
- Linking
Vorbim de 3 tipuri diferite de link-uri care ajuta la SEO:
- Internal links – link-uri externe, de la o pagina de pe site pe alta pagina a aceluiasi site. Link-urile astea ajuta la indexarea mai rapida a site-ului de catre crawleri dar transmit si autoritatea intre pagini. De exemplu, daca pagina principala a site-ului e importanta si are multe link-uri, punand un link intern pe ea catre o pagina secundara, ii poti creste acesteia din urma importanta. Cu link-uri interne si cu atributul no-follow poti controla ceea ce specialistii SEO numesc „internal link juice”.
- Link-uri externe – linkuri de pe site-ul tau, catre alte site-uri. Aici conteaza, pe cat poti, sa pui link-uri catre site-uri care au relevanta cu domeniul site-ului tau. De exemplu, daca ai un site de despre masini, cel mai bine e sa pui cateva link-uri catre alte site-uri cu masini importante. Va dau un caz concret. Am un website personal despre jocul World of Warcraft, pe care l-am adus pe primele locuri in SERP-uri pe keyword-uri extrem de grele, doar din external linking (aveam cam 100 de link-uri externe catre un site important din domeniu, pe fiecare pagina).
- Inbound links (IBL) – link-uri pe care le pun altii catre site-ul tau. Nu doar ca vei primi trafic de pe site-urile pe care iti sunt puse linkurile, dar ele iti vor trimite si link juice-ul lor. Cu cat primesti un link de la un site mai important, cu atata Google va considera mai important si site-ul tau si il va ridica in SERP, il va scoate din supplemental index sau il va indexa complet. E importanta si forma IBL-ului pe site-ul respectiv: cel mai mult beneficiezi de o crestere in SERP daca IBL-ul vine catre tine cu un keyword in textul ancora. Deci pentru site-ul cu oualele, un IBL va avea mai multa valoare daca link-ul e pus sub forma „Oua Rosii” decat daca e pus sub forma „vizitati un site interesant AICI”.
IBL-urile sunt cele mai importante si sunt in afara controlului tau (la internal si external ai control complet) deci trebuie sa le obtii prin 3 metode:
- Link exchange – ceri un link pe alt site, punand la randul tau link catre ei pe site-ul tau
- Paid linking – cumperi un link pe alt site
- Continut de calitate – scriind continut de calitate, vei primii link-uri de pe alte site-uri, care vor contribui la ridicarea paginilor cu continutul respectiv si implicit a intreg site-ului tau. Continutul de calitate poate sa se extinda viral, deci are potential nelimitat.
- Design-ul site-ului
Cine sustine ca designul unui site nu e important din punct de vedere al optimizarii nu are habar, sa fim sinceri. In primul rand, arhitectura link-urilor e importanta pentru indexare si numele link-urilor pot avea o oarecare greutate. Un link de genul domeniu .com/keyword1. php va conta mai mult decat acelasi link, de forma domeniu .com/chestiiinteresante.php.
Design-ul grafic are iarasi importanta, pentru ca vrei ca site-ul sa se incarce rapid, sa nu stea crawlerul dupa tine. Sigur, un crawler indexeaza o pagina in cateva milisecunde, dar din cate stiu ii poti ingreuna munca daca ai pagini de 500-600kb sau mai mult. In plus, un design eficient inseamna mai mult „on page time” si mai multe page impressions, care personal cred ca au o importanta in cum iti este evaluat site-ul.
Daca iti faci un site full flash, chiar daca arata bine, trebuie stiut ca un crawler nu poate indexa textul din flash. Sunt tot felul de trucuri, cum ar fi folosirea de text din fisiere externe, tehnologia SIFR si altele, dar din nou, ingreunezi munca motoarelor de cautare, deci nu poate fi de bine. La fel cu javascriptul, nu se poate (inca) indexa textul dintr-un JS. Aviz celor care folosesc excesiv si absolut inutil nav bar-uri JS sau pop-upuri cu continut.
Modulul motorului Google, Google Images indexeaza imaginile de pe site-uri dupa marime, alt tag(alternate tag) si continutul langa care sunt puse, deci si pozele trebuie optimizate in asa fel incat sa contina keyword-uri in alt tags (alternate tags), sa aiba o marime (atat dimensiuni cat si numar de kilobites/ megabites) care sa poata fi indexata.
Monitorizarea rezultatelor
Ca sa vezi ce rezultate a avut campania de SEO, trebuie sa stii de la ce ai pornit. La inceputul campaniei, noteaza undeva traficul mediu de pe ultima luna, rata de conversie (daca e vorba de vanzarea unui produs/serviciu/ad) si pozitiile in SERP la keyword-urile pe care urmeaza sa optimizezi.
Poti verifica SERP-ul site-ului pe un keyword cu: Shoemoney serps script
SEOmoz | Rank Checker
Multiple Search Engine Result Position SERP tool.